بلاگ

راه های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

image 1

امروزه یکی از مسائلی که افراد هنگام خرید وسایل چرم با آن درگیر هستند، طبیعی و اصل بودن آن‌ها است. باید بدانید که تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی کار خیلی دشواری نیست. چرم را از پوست دباغی شده حیوانات به وجود می‌آورند که از طول عمر و کیفیت فراوانی برخوردار است. با خواندن و دنبال‌‎کردن نکات زیر شما قادر خواهید بود به سادگی چرم طبیعی را از مصنوعی بشناسید.

چگونگی تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی  

برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی می توانید از نکات زیر بهره ببرید:

image 1
چگونگی تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

بررسی پرزهای چرم از راه های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

یکی از راه‌های قابل اطمینان که به شما در تشخیص چرم طبیعی کمک می‌کند، بررسی پرزهای روی چرم است.  چرمی که حقیقتا اصل است، بخش پشتی آن دارای پرز است. به این صورت که با برگرداندن و لمس پشت آن، سطح آن صاف و یکدست نمی‌یاشد.

ناهمسان بودن چرم از دیگر روش‌های تشخیص چرم طبیعی

همانطور که آگاهی دارید، چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته می‌شود. به همین خاطر سطح آن ناهموار بوده و بعضی مواقع نیز چروکیده می‌باشد. ولی چرم مصنوعی که به کمک دستگاه تولید می‌شود، از سطح هموار و کاملا یکنواختی برخوردار است.

بوییدن چرم

باید بدانید که چرم طبیعی به این خاطر که از پوست حیوانات  تولید می‌شود، بوی خاصی با خود به همراه دارد. این مسئله یکی از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی است. زیرا از نمونه مصنوعی تولید شده آن بوسیله دستگاه، بوی پلاستیک به مشام می‌رسد. این راهکار هنگام خرید کیف چرم بسیار کمک کننده است.

نرم و منعطف بودن چرم طبیعی

از دیگر راه‌های تشخیص چرم طبیعی، نرم و لطیف بودن آن است که این مسئله موجب می‌شود به راحتی در هر جهتی آن را خم کرد. در حالی که نوع مصنوعی آن سفت و سخت است.

توجه به آستر یا داخل چرم روشی دیگر برای تشخیص چرم طبیعی

تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی بوسیله آستر درون چرم نیز امکان‌پذیر می باشد. در صورتی که شما نمونه طبیعی آن را به پشت برگردانید و قسمت داخلی آن را بررسی نمایید، ظاهری پرزدار مشاهده می‌کنید. اما برای نوع مصنوعی آن، از نخ برای دوخت آستری استفاده می‌شود.

حرارت دادن چرم

از راه‌های دیگری که در تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی کاربردی است، حرارت دادن چرم است. اگر شما نمونه مصنوعی را در مقابل حرارت بگذارید، به راحتی می‌سوزد و بوی زننده و خاصی ایجاد می‌کند. همچنین دودی که از سوختن آن به وجود می آید، سیاه رنگ است. اما نمونه اصلی و طبیعی آن در مقابل سوختن مقاومت بیشتری دارد و در صورت سوختن، بوی موی سوخته از آن استشمام می‌شود. علاوه بر آن دودی که از آن ایجاد می‌شود، سفید رنگ است و در نهایت خاکستر نرمی دارد.

image 2
مرطوب کردن چرم

مرطوب نمودن چرم از دیگر راه‌های تشخیص چرم طبیعی

آب نیز در تشخیص چرم طبیعی موثر است. برای این کار ابتدا چند قطره آب روی آن بریزید و منتظر بمانید. در صورتی که چرم، آب را به آسانی جذب کرد، یعنی آن چرم طبیعی است. در غیر اینصورت آن چرم، مصنوعی است.

بررسی حفره های سطح چرم برای تشخیص چرم

همان ‌طور که پیش از این اشاره کردیم، چرم طبیعی را از پوست حیوانات تولید می کنند و مسلما روی پوست آن مو وجود دارد. با این حال در هنگام دباغی موها کنده می‌شوند، اما اثر آن‌ها باید روی چرم دیده شود. مثلا در هنگام خرید کمربند و یا دیگر محصولات چرمی این حفره ها قابل مشاهده است.

تا زدن چرم برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

یکی دیگر از تفاوت ها برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی  این است که در صورت تا کردن چرم طبیعی، بعد از باز شدن، اثر تا شدن روی چرم دیده می‌شود. حتی اگر ناخن بر روی آن بکشید، رد ناخن نیز قابل مشاهده است. با این حال در نمونه مصنوعی آن رد ناخن و یا تا شدن دیده نمی‌شود.

سوراخ نشدن چرم طبیعی

از نکات دیگر تشخیص چرم طبیعی سوراخ نشدن آن می‌باشد. باید بدانید که چرم طبیعی نسبت به وسایل نوک تیز مانند سوزن مقاوم است و به سادگی در آن سوراخی ایجاد نمی‌گردد.

توجه به بافت چرم

برای تشخیص چرم باید به قسمت ‌های بریده شده آن نگاه کرد. در حالتی که دارای بافتی متراکم و غیر تکراری باشد، طبیعی و اصل است. زیرا که نمونه مصنوعی، بافت پلاستیکی و یک شکل دارد.

انعکاس نور برای تشخیص چرم طبیعی

تشخیص چرم طبیعی بوسیله انعکاس نور نیز از دیگر روش‌های موثر می باشد. برای انجام این کار نور یک چراغ کوچک را بر روی چرم بیندازید، اگر انعکاس نور به یک اندازه بود یعنی چرم از نوع مصنوعی است. در صورتی که با تاباندن نور بر روی چرم، انعکاس آن به یک میزان نبود و در برخی قسمت‌ها، نور براق و در برخی قسمت ها مات بود، چرم طبیعی است.

گرم بودن چرم

حس لامسه نیز می‌تواند در تشخیص چرم مفید باشد. به این صورت که اگر به چرم دست زدید و گرمایی از آن حس شد، یعنی آن نمونه طبیعی است. زیرا نمونه مصنوعی آن سرد است و لمس آن حس خوشایندی نمی‌دهد.

image 3
وزن کردن چرم

وزن کردن چرم

وزن چرم نیز به شما در تشخیص چرم کمک می‌کند. زیرا نوع طبیعی در مقایسه با نمونه مصنوعی سنگین‌‌تر است. به عنوان مثال هنگام خرید کیف پول چرم و یا کیف دستی این قضیه کاملا قابل مشاهده است.

شناسنامه‌دار بودن چرم طبیعی

از راه های بسیار مطمئن برای تشخیص چرم طبیعی توجه به شناسنامه دار بودن آن است. زیرا نمونه‌های طبیعی ایرانی و خارجی به شکل شناسنامه دار عرضه می‌شوند. بر روی شناسنامه نوع چرم، پرداخت چرم، کشور سازنده، اندازه و وزن آن‌ها نوشته می‌شود.

خرید از فروشگاه‌های معتبر

با وجود تمام راهکار هایی که ارائه شد، مناسب‌ترین و بهترین راه برای اطمینان یافتن از کیفیت و اصالت محصول چرم این مسئله است که کالای مورد نظر خود را از مراجع معتبر خریداری نمایید تا خیالتان بابت خدمات پس از فروش کالا نیز راحت باشد. بیورا یکی از مجموعه های معتبر در این زمینه می باشد. با مراجعه به سایت بیورا می توانید محصولات خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *