بلاگ

چرم چگونه ساخته می شود؟ + مراحل تولید چرم

چرم چگونه ساخته می شود

مقدمه

این روزها به هر گوشه و کناری نگاه بیندازیم می توانیم اثری از چرم را ببینیم. اغلب برندهای معتبر دنیا دست به تولید پوشاک خود با جنسی از چرم زدند. علت این موضوع را می توان این مورد دانست که چرم جنس بسیار عالی دارد و می توان، برای مدت زمانی طولانی از آن استفاده کرد. این اما پایان کار نیست چرا که پوشاک تولید شده از جنس چرم بسیار خوش دوخت هستند و می توانند ظاهری شیک را به افرادی که آن را به تن می کنند، هدیه دهند. با توجه به این تفاسیر آیا تاکنون این سوال برای شما به وجود آمده است که چرم چگونه ساخته می شود؟ آیا می دانید برای تولید یک لباس از جنس چرم باید چه مراحلی طی شود؟ اگر در دسته افراد کنجکاو جای می گیرید که دوست دارید با این موضوع آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرم چگونه ساخته می شود
چرم چگونه ساخته می شود

چرم چیست؟

قبل از این که بخواهیم به این سوال که چرم چگونه ساخته می شود، پاسخ دهیم نیاز است این موضوع را برای شما روشن کنیم که چرم چیست. با پوست هر حیوان زنده ای می توان چرم تولید کرد. البته ناگفته نماند پوست گاو به دلیل کیفیتی که دارد همواره انتخاب اول بسیاری از افراد محسوب می شود. برای این که بتوان پوست را قابل استفاده کرد نیاز است آن را با مواد شیمیایی دباغی ترکیب کرد. علت این مسئله این است که عوامل دباغی با کلاژنی که در پوست قرار دارد واکنش نشان می دهد. این نشان دادن واکنش باعث می شود تا پوست در برابر عوامل خارجی مانند آب و… مقاوم و پایدار شود. به جرات می توان این ادعا را داشت که چرم در برابر انواع خراش، کشش، انقباض، انبساط و… مقاومت مثال زدنی دارد.

چرم را می توان سفت و سخت کرده و برای تولید کفش از آن استفاده کرد؛ همچنین امکان نرم و لطیف کردن آن برای تولید انواع پوشاک وجود دارد. یکی از ویژگی های مثبتی که چرم دارد در این است که به راحتی می توان آن را به وسیله رنگ های مختلف رنگ آمیزی کرده و توسط ابزارهای مختلفی آن را تزئین کرد. با توجه به این تفاسیر حال به استقبال معرفی این موضوع که چرم چگونه ساخته می شود می رویم.

چرم چگونه ساخته می شود؟+ مراحل تولید چرم

چرم چگونه ساخته می شود؟

سازندگان برای تولید یک چرم با کیفیت مجبور به طی کردن 6 مرحله هستند. در صورتی که در انجام هر کدام از این مراحل، دقت و وسواس بالایی به خرج داده نشود ممکن است نتیجه کار آن طور که باید و شاید نشود.

  • مرحله اول آماده سازی پوست

برخلاف باور عموم مردم که این تصور را دارند پوست فقط یک لایه دارد، پوست حیوانات شامل سه لایه می باشد. برای این که بتوان چرم تولید کرد فقط نیاز به استفاده از لایه زیرین پوست می باشد؛ چرا که این لایه تنها به فرایند برنزه شدن کمک می کند. بعد از جدا کردن لایه های اضافی باید پوست به دقت شسته شود. بعد از شسته شدن پوست نیاز است به آن نمک معمولی زد تا پوست پوسیده نشود. از این مرحله با نام مرحله نگه داری نیز یاد می شود چرا که پوست باید 30 روز در این حالت باقی بماند. بعد از گذشت 1 ماه پوست را مجدد شستشو می دهند تا متوجه این موضوع شوند که آیا پوست مقاومت لازم را دارد یا خیر.

  • مرحله دوم از بین بردن موهای باقی مانده بر روی پوست

برای این که بتوان به صورت 100 درصدی موهای باقی مانده بر روی پوست را از بین برد نیاز است تا از آهک استفاده کرد. باید پوست ها را درون محلول هیدرات کلسیم به مدت چند ساعت خیس کرد. بعد از گذر از این مرحله نیاز است تا پوست ها به سمت دستگاهی که موبر می باشد، هدایت شوند. زمانی که موها به صورت کامل از بین رفتند باید مجدد پوست ها شسته شوند تا مواد شیمیایی که درون آن ها قرار دارند به طور کامل از پوست خارج شوند.

  • مرحله سوم تنظیم رنگ و مقاوم کردن پوست

یکی از ویژگی هایی که آهک دارد در این است که به سختی از داخل پوست خارج می شود. برای این که سازندگان این اطمینان را داشته باشند که تا آخرین ذره آهک از داخل پوست خارج شده است، باید پوست ها مجدد درون محلول آمونیوم کلرید قرار داده شوند. این محلول علاوه بر خارج کردن آهک از درون پوست ها به تغییر رنگ پوست نیز کمک می کند. بسیاری از افراد دوست دارند پوست تغییر رنگ داشته باشد تا زیباتر به نظر برسد.

  • مرحله چهارم دباغی کردن پوست

در این مرحله نیاز است تا مواد خاصی به پوست اضافه شود تا بتواند به مقاومت و تثبیت رنگ پوست کمک کند. انتخاب این مواد امری دلخواه است و هر کسی روش خود را دارد. فرایند دباغی توسط کروم را می توان از متداول ترین روش هایی دانست که به مقاومت و البته تثبیت رنگ چرم کمک می کند.

همان طور که در قسمت قبلی در ارتباط با آن صحبت کردیم، چند روش مختلف برای دباغی کردن پوست قرار دارد. برای چرم های سخت و سفت مانند زیره کفش ها باید دباغی کردن با مواد گیاهی انجام شود. برای چرم های سبک که از آن ها برای تولید انواع پوشاک استفاده می شود باید دباغی کردن با کروم صورت گیرد. در حالت سوم نیز برای اقلامی که مقاومت آن ها اولویت دارد و نیاز است تا کیفیت مطلوبی داشته باشند باید دباغی کردن با گلوتار آلدئید انجام شود.

  • مرحله پنجم منعطف کردن چرم

در این مرحله تقریبا شما به پایان مراحل تولید چرم رسیده اید. افرادی که در خصوص مراحل تولید چرم اطلاعاتی نداشتند، حتما تصور می کردند برای تولید چرم نیاز است تا شاخ غول شکسته شود. مجموعه های با سابقه و به نام در سریع ترین زمان ممکن و با کیفیتی ایده آل می توانند چرم را تولید کنند. در این مرحله پوست شما کاملا اماده شده است و باید یک سری تغییرات جزئی و البته دلخواه در آن ها ایجاد کرد. به طور مثال برای این که بتوان مقاومت چرم ها را بالا برد، نیاز است تا در این مرحله به آن ها روغن اضافه شود. رنگرزی پوست ها نیز باید در این مرحله صورت بگیرد. دباغی ها برای این که بتوانند به پوست ها رنگ ببخشند به دستگاه هایی مجهز هستند که می تواند رنگ های مختلفی را بدون محدودیت به پوست ها دهد. انتخاب مقدار و نوع رنگ توسط کامپیوتر انجام می شود تا هیچ مشکلی در خصوص رنگ پوست به وجود نیاید.

  • مرحله پایانی

بعد از رنگ گرفتن چرم نیاز است تا یک سری از موارد از جمله براقیت چرم، انعطاف پذیری آن و… به صورت دقیق چک شود. در صورتی که هیچ مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد مهر تایید بر روی این چرم ها زده می شود تا در اندازه های مختلف و مشخص بتوان آن ها را برش داد. برای جلوگیری از چروک شدن چرم ها باید حتما آن ها را به صورت لول شدن به محل مورد نظر فرستاد.

تولید محصولات چرمی با کیفیت

تولید انواع پوشاک از جنس چرم

این روزها کارخانه های تولیدی بسیار زیادی در کشور فعالیت دارند که دست به تولید انواع پوشاک از جنس چرم می زنند. با توجه به شاخصه های بی نظیری که محصولات چرمی دارد، در سراسر دنیا تقاضا برای خرید محصولات چرم هر روز بیش تر از روش گذشته شده است. طبیعتا هر چرمی نمی تواند کیفیت ایده آلی داشته باشد و باید برای اطمینان داشتن از کیفیت محصولی که آن را خریداری می کنید، تنها از برندهای مطرح دست به خرید انواع محصولات چرمی بزنید.

با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه حاکم است ممکن است بسیاری از افراد این تصور را داشته باشند که توانایی خرید یک محصول با کیفیت که از جنس چرم باشد را ندارند. این یک تصور کاملا غلط است چرا که بسیاری از فروشندگان محصولات چرمی برای این که بتوانند مشتریان زیادی داشته باشند؛ دست به تولید محصولات چرمی با قیمت مناسب می زنند. نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید به هنگام خرید خیلی به مقوله قیمت توجه نداشته باشید و کیفیت کاری که قصد خرید آن را دارید برایتان در اولویت باشد.

بیورا، یک فروشگاه اینترنتی قابل اعتماد

ما در بیورا سعی می کنیم تمامی استانداردهایی که برای ساخت یک محصول با کیفیت چرمی که باید به آن توجه شود را مد نظر قرار دهیم. کافیست یک بار دست به خرید محصولات ما بزنید تا بتوانید به کیفیت کار چرم بیورا پی ببرید. برای تسهیل در امر خرید محصولات چرمی با کیفیت خود این امکان را دارید تا هر 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز بدون وجود هیچ محدودیت زمانی و جغرافیایی اقدام به خرید از بیورا نمایید. برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی تر می توانید با پشتیبانان مجموعه در ارتباط باشید.

خرید محصولات چرمی از سایت بیورا

سخنی پایانی

در این محتوا سعی بر آن شد تا به این سوال که چرم چگونه ساخته می شود پاسخ داده شود. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت لذت و بهره را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *