بلاگ

آموزش نگهداری از چرم طبیعی

آموزش نگهداری از چرم طبیعی

آموزش نگهداری از چرم طبیعی

کاربرد انواع چرم طبیعی در ساخت بسیاری از کالاها و محصولات از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. چرم یکی از کالاهای لوکس و جذاب به شمار می آید که محبوبیت بسیار بالایی در بین قشرهای مختلف دارد. محبوب‌ترین نوع آن، چرم طبیعی است که در صورت استفاده از محصولات چرمی نیز باید با روش‌های نگهداری آن آشنا بود.

آموزش نگهداری از چرم طبیعی

نگهداری از چرم طبیعی

انواع چرم طبیعی

قبل از اینکه به بررسی روش های نگهداری از چرم طبیعی بپردازیم، باید آشنایی لازم با انواع چرم طبیعی را داشت. چرم های طبیعی به صورت کلی در سه دسته بندی سبک، نیمه سنگین و سنگین قرار می گیرند. انواع چرم های تهیه شده از پوست حیواناتی مثل بز و گوسفند را به عنوان چرم سبک معرفی می کنند. نرمی و لطافت این دسته بندی چرم بیشتر از سایر نمونه ها می باشد. چرم های سنگین نیز از پوست حیواناتی مثل گاو، گاومیش و شتر تولید می شود. چرم های نیمه سنگین نیز نتیجه استفاده از پوست حیواناتی مثل کروکودیل و شترمرغ است. مرغوب ترین نوع چرم، چرم سنگین است که برای محصولاتی با ماندگاری بالا استفاده می شود. در ادامه به روش های نگهداری از انواع چرم طبیعی خواهیم پرداخت.

نگهداری از چرم طبیعی در مکان مناسب

یکی از مهمترین موارد در نگهداری از چرم طبیعی، شرایط مکانی است که کالای چرمی در آن قرار می گیرد. هوای خشک و خنک باعث می شود تا چرم طبیعی ماندگاری بیشتری داشته و بافت آن آسیب نبیند. در صورتی که قرار است یک کالای چرمی برای مدت زمان نسبتا طولانی استفاده نشود، بهتر است آن را در یک مکان خنک و به دور از رطوبت نگهداری کرد. قرار گرفتن چرم در هوای گرم و مرطوب برای مدت زمان طولانی، مستعد کپک زدن است. کپک یکی از اصلی ترین عواملی است که روی کیفیت و از بین رفتن چرم های طبیعی نقش دارد.

جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب برای مدت طولانی

دور نگه داشتن محصولات چرمی از تابش مستقیم آفتاب یکی دیگر از موارد مهم در نگهداری از چرم طبیعی می باشد. تفاوتی بین نوع کالای چرمی وجود ندارد و فقط باید به این نکته توجه داشت که تابش طولانی مدت نور آفتاب باعث خشک شدن رویه چرم و شکنندگی آن می شود. بعد از شکنندگی بخش رویه چرم، ترک هایی در آن ایجاد می شود و بافت آن به مرور زمان از بین می رود.

آموزش نگهداری از چرم طبیعی

انواع چرم طبیعی

مراقبت از چرم در تماس با وسایل نوک تیز

یکی دیگر از مهمترین مواردی که در پروسه نگهداری از چرم طبیعی باید به آن توجه داشت، جلوگیری از تماس اجسام نوک تیز با سطح چرم است. در صورتی که سطح چرم در تماس با یک جسم تیز یا برنده، خراش خورده یا بریده شود، ترمیم آن امکان پذیر نیست. اگرچه هر کدام از چرم‌های طبیعی دارای مقاومت و ماندگاری خاصی هستند ولی همه محصولات چرمی در برخورد با اشیاء نوک تیز آسیب پذیر می‌باشند. کمربندهای چرمی، کیف، کفش و انواع لباس چرمی جزء محصولاتی هستند که احتمال خرابی آنها در تماس با اشیاء نوک تیز بیشتر است.

نگهداری از چرم طبیعی با نرم کردن سطح آن

تمام افرادی که در دسته مصرف کنندگان دائمی کالاهای چرمی می‌باشند تا حدودی نسبت به نگهداری از چرم طبیعی با نرم کردن آن آشنایی دارند. احتمال خشک شدن بخش رویه چرم طبیعی در اکثر کالاهای چرمی اجتناب ناپذیر است. بخش رویه برخی از محصولات چرمی نیز به دلیل عدم استفاده آن برای مدت زمان طولانی، خشک می شوند. در هر دو صورت نیز باید سراغ نرم کردن سطح آن توسط مواد مخصوص مثل روغن های مراقبتی رفت. در اکثر مراکز فروش محصولات چرم طبیعی، کرم ها و روغن های مخصوصی برای مراقبت و نرم کردن سطح محصولات چرمی عرضه می شود. خریداران محصولات چرمی می‌توانند اطلاعات لازم در خصوص نحوه استفاده از کرم یا روغن برای نرم کردن سطح چرم را از مراکز فروش دریافت کنند.

مراقبت از چرم با تمیز نگه داشتن آن

اولین قدم در نگهداری از چرم طبیعی، تمیز نگه داشتن آن است. البته منظور از تمیز نگه داشتن، شستشوی مدام سطح چرم نیست و می‌توان گرد و خاک آن را به کمک یک دستمال نیز پاک کرد. ماندگاری گرد و خاک روی سطح چرم طبیعی باعث نفوذ آن به لایه‌های عمقی آن می شود که تمیز کردن آن کار دشواری خواهد بود. ماندگاری ماندن گرد و غبار روی سطح چرم باعث سایش آن و کاهش عمر محصول می شود. بهتر است قبل از استفاده از روغن یا مواد نگهدارنده، باید گرد و غبار آن را به کمک یک دستمال پاک کرد.  

کاربرد مناسب ترین روش پاک کردن لکه روی چرم

روش پاک کردن هر کدام از لک ها با توجه به ماهیت آن روی انواع چرم طبیعی، متفاوت است. بد قلق‌ترین نوع لک روی سطح چرم، مربوط به چربی می باشد که متناسب با بافت چرم طبیعی، تمیز کردن آن نیز متفاوت خواهد بود. برای پاک کردن هر کدام از لک ها روی چرم، تمیز کننده های مخصوصی وجود دارد که توسط فروشگاه های مختلف عرضه می شود. بسیاری از افراد نیز با روش‌های طبیعی و به کمک موادی که در دسترس آنها قرار دارد، لک های سطح چرم را تمیز می کنند. ولی باید در انتخاب مواد شوینده برای پاک کردن لک، دقت لازم را داشت چون ممکن است باعث آسیب به بافت چرم شود.

آموزش نگهداری از چرم طبیعی

نگهداری از چرم با روغن های طبیعی

نگهداری از چرم با شستشوی درست

برای نگهداری از چرم طبیعی در انواع محصولاتی که از این ماده ساخته شده اند باید اطلاعات لازم در خصوص نحوه شستشوی آن را داشت. برای شستشوی برخی از انواع چرم طبیعی مثل جیر و نبوک نمی توان از ماشین لباسشویی استفاده کرد چون به بافت آن آسیب وارد می‌شود. بهترین روش شستشوی انواع محصولات چرمی، گرفتن گرد و غبار سطح آن و به کار بردن مواد روغنی و مراقبتی مخصوص می باشد.

بهترین روغن ها برای نگهداری از چرم طبیعی

استفاده از انواع روغن های طبیعی در نگهداری از چرم طبیعی نقش بسیار مهمی دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که هر نوع روغنی را نمی توان با هدف مراقبت از کالاهای چرمی استفاده کرد. برخی از مناسب ترین روغن ها برای مراقبت و نگهداری از چرم های طبیعی شامل موارد زیر می باشند.

  • روغن زیتون: برای مراقبت و درخشندگی چرم طبیعی استفاده می شود.
  • روغن نارگیل: استفاده از آن باعث می شود تا سطح چرم برای مدت طولانی چرب بماند.
  • روغن راسو: در این روغن یک اسید طبیعی وجود دارد که تاثیر بالایی روی نرم شدن چرم دارد. کاربرد این روغن می تواند باعث تیرگی رنگ چرم نیز شود.
  • الکل و وازلین: استفاده از این دو ماده باعث زیبایی محصولات چرمی می شود. ابتدا باید سطح چرم را با الکل تمیز کرد و در انتها نیز وازلین  با برس مخصوص روی آن کشیده می شود.
  • از دیگر روغن های طبیعی مناسب برای انواع کالاهای چرمی، می توان به روغن آووکادو، جوجوبا و بادام اشاره کرد.

نکات مربوط به مراقبت از چرم های جیر و نبوک

روش های نگهداری از چرم طبیعی با توجه به نوع و بافت چرم، متفاوت است. یکی از دسته بندی های مهم چرم طبیعی، جیر و نبوک می باشد که نگهداری از آن نسبت به چرم طبیعی براق سخت تر است. این دو نوع چرم دارای بافت نازک تری بوده و از مقاومت کمتری نیز برخوردارند. بافت جیر و نبوک باعث جذب بالای گرد و غبار به سطح بیرونی محصولاتی می شود که در ساخت آنها از این نوع چرم های طبیعی استفاده شده است. در چنین شرایطی، اطلاع از روش های درست و اصولی برای تمیز کردن جیر و نبوک الزامی می باشد. برخی از مهمترین این موارد عبارتند از:

  • هنگام گرد گیری سطح جیر یا نبوک باید از برس های مخصوص استفاده کرد. این برس ها علاوه بر گردگیری، اجسام ریز قرار گرفته شده داخل بافت و پرزها را نیز خارج می کنند.
  • لکه های چربی و روغنی را باید ابتدا به کمک پارچه های نم دار تمیز کرده و در انتها نیز از مواد شوینده مخصوص برای پاک کردن کامل آن استفاده کرد.
  • بعد از خشک شدن جیر، باید پرزهای آن را به کمک برس به حالت اولیه بازگرداند.
  • برای خشک کردن محل پاک شده لک روی جیر و نبوک، می‌توان از سشوار استفاده کرد و همزمان نیز باید آن قسمت را برس کشید.
  • از پاک کن های مخصوص جیر برای از بین بردن برخی از لک ها استفاده می شود. این پاک کن را می توان از مراکز و فروشگاه های مخصوص تهیه کرد.
  • مناسب ترین روش برای گردگیری سطح جیر و نبوک، استفاده از حوله های نرم است.
  • محصولات ساخته شده از جیر و نبوک باید در مکانی دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند.
آموزش نگهداری از چرم طبیعی

چرم طبیعی

نتیجه گیری تمام کسانی که مصرف کننده کالاهای چرمی هستند باید با روش های نگهداری از چرم طبیعی آشنایی لازم را داشته باشند. چرم یک کالای لوکس به شمار می آید که محبوبیت آن در بین افراد بسیار بالاست. ویژگی ها و مزیت های این محصول باعث شده تا تفاوت قیمت قابل توجهی بین چرم های مصنوعی و طبیعی وجود داشته باشد. اگرچه چرم طبیعی ماندگاری قابل توجهی داشته و مقاومت آن نیز بالاست ولی نیازمند نگهداری درست و اصولی می باشد. در صورت نداشتن اطلاعات لازم در خصوص نگهداری از چرم، بافت آن خیلی زود خراب شده و زیبایی آن از بین خواهد رفت.